*Zestaw kwestionariuszy Conners
Conners 3 to popularne narzędzie stosowane do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących u dzieci i młodzieży. Przeznaczone jest do diagnozowania dzieci w wieku od 6 do 18 lat i zawiera formularze, które mogą być wypełniane przez rodziców, nauczycieli oraz samo dziecko. Narzędzie pozwala ocenić takie obszary, jak: nieuwaga, nadaktywność, impulsywność, problemy z nauką, trudności w zakresie funkcji wykonawczych oraz agresja i trudności w relacjach z rówieśnikami. Ponadto, Conners 3 umożliwia identyfikację współistniejących zaburzeń, takich jak: zaburzenia opozycyjno-buntownicze oraz zaburzenia zachowania.
**Test komputerowy MOXO
MOXO to innowacyjny komputerowy test stosowany m.in. w procesie diagnozy ADHD u dorosłych, młodzieży i dzieci. Można go przeprowadzić stacjonarnie lub zdalnie. Wypełnianie wersji narzędzia przeznaczonej dla dzieci w wieku 6-12 lat trwa ok. 15 minut, a dla młodzieży od 13 r.ż. – ok. 18,5 minuty. MOXO mierzy różne aspekty funkcjonowania poznawczego, takie jak: uwaga, czas reakcji, impulsywność i nadaktywność. Podczas badania pacjent wykonuje zadania wymagające reakcji na bodźce, które są zakłócane przez różnorodne dystraktory – zarówno wizualne, jak i dźwiękowe. Wyniki testu pomagają ocenić, jak pacjent radzi sobie z rozpraszaniem uwagi oraz jak efektywnie kontroluje impulsy, co jest kluczowe w diagnozowaniu ADHD.
Co może zmienić diagnoza ADHD w życiu Twojego dziecka?
Diagnoza ADHD u dzieci i młodzieży pozwala na wczesne rozpoznanie trudności, które mogą wpływać na rozwój emocjonalny, społeczny i edukacyjny człowieka. ADHD, które objawia się problemami z koncentracją, impulsywnością oraz nadmierną aktywnością, może znacząco utrudniać codzienne funkcjonowanie w szkole i w relacjach z rówieśnikami. Wczesna diagnoza pozwala na wdrożenie odpowiednich strategii terapeutycznych i edukacyjnych, które mogą znacznie poprawić jakość życia zarówno dziecka, jak i jego rodziny.
Proces diagnostyczny rozpoczyna się od konsultacji wstępnej, podczas której specjalista przeprowadza wywiad z rodzicami lub opiekunami dziecka. Na tej podstawie wybierana jest jedna z dwóch dostępnych ścieżek diagnostycznych. Pierwsza ścieżka psychologiczno-psychiatryczna obejmuje kwestionariusze Conners 3 oraz badanie komputerowe MOXO i kończy się wizytą psychiatryczną, umożliwiając opracowanie planu leczenia, obejmującego terapię i ewentualną farmakoterapię. Druga ścieżka, psychologiczna, obejmuje te same testy i kończy się wizytą podsumowującą z diagnostą. Pacjent po zakończeniu procesu otrzymuje raport z badania lub opinię, zawierającą szczegółowe zalecenia dotyczące dalszego postępowania.